שינויים בהרגלי החשיבה

לפעמים אנחנו מרגישים תקועים. תקועים בעבודה שאנחנו לא אוהבים, בחברה של אנשים שלא ממש עושים לנו טוב ובאופן כללי מרגישים שאנחנו רצים סביב הזנב של עצמנו. תחושות מעין אלו יכולות להוביל לתיסכול, יאוש ובסופו של דבר גם לפגיעה בבריאות שלנו.
שינוי מחשבתי יכול להיות הפיתרון, ללמוד “לחשוב מחוץ לקופסא” – יכול להביא לחיינו שינויים מבורכים, החל מההחלטות הקטנות ביותר ועד לגדולות שבהן. העניין הוא איך לומדים לחשוב מחוץ לקופסא? זה אף פעם לא פשוט כמו שזה נראה..

1. כדי לחשוב מחוץ לקופסא, צריך להבין מהי “הקופסא” שלנו. 

בדרך כלל, מדובר בדרך הקבועה שבה אנחנו עושים ובוחנים דברים. אופי האדם, גורם לנו ברוב המקרים, לפעול תוך קבלת הסטטוס קוו. גישה זו, עלולה לגרום לנו להתקדם בחיים בתלם מסויים אשר “חונק” מראש כל אפשרות לשינוי אורחות חיינו ואופן מחשבתנו. אחת הדרכים, להמנע מחנק שכזה, היא להחליט מראש שתמיד נבדוק ונחפש דרך טובה יותר לפעול בכל סיטואציה בחיינו ולהאמין שאכן קיימת כזו דרך – פשוט עוד לא עלינו עליה.

2. לקרוא תיגר על הנחות היסוד המגדירות אותנו כיום.

אחת הדרכים היעילות ללמוד לחשוב מחוץ לקופסא היא לזהות ואז לאתגר את כל אותן הנחות אשר מגדירות ומקיפות את חיינו. למשל, הנחה מסויימת לגבי עבודה שמתאימה לי או לא מתאימה לי לדעתי, או ההנחה לגבי בן הזוג איתו ארצה לחלוק את חיי או אפילו דברים קטנים יותר כמו הנחות יסוד לגבי האופי שלנו: ”אני עקשן/ית”, “אני מבולגן/נת”, “אני לא טוב/ה מול קהל” וכדומה.

בכדי להנחות את עצמכם באופן מודע להביט בדברים באופן שונה מעט, צריך איזו שהיא נקודת התחלה סבירה לשינוי. נקודה אפשרית כזו היא למשל להפוך מודעים לדברים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו ולהיות פתוחים לרעיונות חדשים. אם נתחיל לבחון מחדש את ההרגלים הכי קטנים שלנו (באיזה סדר אתם מסבנים את הגוף? מה סדר הפעולות שלכם כל יום לפני שאתם הולכים לישון)? וננסה כתרגיל לשנות אותם – נייצר התחלה של מודעות לשינויים.
חפשו את ההרגלים המובנים מאליהם ביותר וכתרגיל, נסו לשנות אותם במקצת.

 

3. להמנע משיגרה. 

מוח פעיל ופתוח לרעיונות הוא כמו שריר- צריך לאמן אותו כל יום. אפשר לאמן את המוח באופן לא סדיר או על בסיס קבוע, כדאי להבין שלרמת המחוייבות לאימון המוח יש השפעה מכרעת. או שיש לנו את המשמעת העצמית, לעבוד בכדי להפוך את החשיבה מחוץ לקופסא לחלק בלתי נפרד מחיינו, או שלא! אפשר וכדאי לייצר לעצמנו הפסקונת קטנה מידי יום בה אנחנו עושים “שרירים” עם המוח. כיום כל טלפון סלולרי עם גלישה אינטרנטית מאפשר הורדת משחקי מחשבה שמטרתם להפעיל את המוח, כך שהנגישות של תרגול כזה הינה גבוהה.

4. להתרכז ביתרון העצום שיש למציאת רעיונות חדשים.

אחד הצעדים הראשונים צריך להיות ביטול הרעיון המטופש כי “אין דבר חדש תחת השמש”. ההיפך הוא הנכון – העולם משתנה מול עינינו מידי יום. חיפוש ומציאה של רעיונות חדשים, אף פעם לא יהיו בזבוז זמן. יותר מזה, חיפוש שכזה, יכול להיות קטליזטור יצירתי להזדמנויות חדשות בחיינו, חיפושים חדשים ופתרונות חדשים. או במילים אחרות, “לפתוח את הראש” יכול גם לפתוח לא מעט דלתות שנראו לנו נעולות.

5. לא לפחד. 

פחד, אפטיות ואדישות יכולים להפוך גם את האדם היצירתי ביותר ליצור החושב אך ורק “בתוך הקופסא”. רגשות אלו, יהפכו למחסום כאשר תנסו לבחון מחדש את הנחות היסוד שלכם ולהפעיל את הדימיון. השתדלו להתגבר, באופן מודע ויזום, על הפחד משינויים. הביטו לפחד ישר בעיניים מתוך הבנה שכדי לשפר את חייכם תמיד תאלצו לעשות צעדים הדורשים אומץ.

6. בדקו ברצינות את הלא מתקבל על הדעת.

אחת הדרכים המוצלחות לשבור את נוקשות המחשבה היא לחקור ולהתעמק בדברים שיוצאים דופן באופן מיוחד. טכניקה זו, לחשיבה יצירתית, יכולה לעזור לפרק כל קו חשיבה קונבנציונלי ולעורר דרך חדשה לבחון ארועים. זה גם יכול לעזור להעלות רעיונות חדשים לגמרי שלא היו עולים על דעתכם לו הייתם ממשיכים לחשוב על דברים בדרך הרגילה שלכם. נסו לחשוב משהו בהתנהלות החברתית או המקצועית שלכם, שיכול להראות כממש לא מתקבל על הדעת. עכשיו עיצרו לרגע את פניית הפרסה שאתם עושים כשמחשבה כזו עולה לראש ונסו לבדוק – האם באמת הדבר כ”כ אינו הגיוני? אולי מיהרתם לקטלג אותו ככזה? אם כן, נסו לשבור את התבנית.

7. הקשיבו לאחרים.

היכולת להקשיב היא אחת התכונות החשובות שיכולות להיות לאדם. בניגוד לאמירה הישנה “מה שאתה לא יודע, לא יכול לפגוע בך”- בואו נסכים, לצורך הדיון, כי מה שאנחנו לא יודעים בהחלט יכול לפגוע בנו בעיקר כשאנחנו רוצים לחשוב מחוץ לקופסא. כאשר לא מקשיבים לאחרים, נמנעת מאיתנו היכולת לנצל את המשוב שלהם, הידע שלהם ונקודת המבט שלהם, לצרכי רעיונות חדשים ופיתרונות יצירתיים עבורנו.

8. קבלו את האפשרות ליותר מפיתרון אפשרי אחד.

במציאות, למצבים ובעיות יש יותר מפיתרון אחד. לא מעט אנשים, חיים בביטחון כי הפיתרון שלהם הוא היחידי האפשרי בסיטואציה מסויימת, אך מאחר ורוב הבעיות בעולם מורכבות מכמה נושאים בו זמנית, קיים גם פוטנציאל למספר פיתרונות אפשריים בו זמנית. שמירה על ראש פתוח, יצירתיות ובחינת בעיות מנקודות מבט שונות יכולים להוביל למספר פתרונות, כולם טובים. כך תווצר עבורכם האפשרות לברור מתוכם את הפיתרון המוצלח יותר עבורכם בנקודת הזמן הנוכחית.

9. היו ביקורתיים במחשבתכם.

כדי לחשוב מחוץ לקופסא עליכם להיות בקורתיים במחשבתכם. אל לכם לעשות פעולה כלשהיא או ללכת בדרך כלשהיא רק משום שתמיד עשיתם כך או משום שכל השאר עושים כך. מומלץ להשתמש במחשבה ביקורתית בכדי: לפתור בעיות, לבחון מידע חדש או בכדי לעבד רעיונות חדשים. בכדי לגייס מחשבה יצירתית לא נוכל להמנע משימוש בשכל שלנו באופן ביקורתי. לאו דווקא ביקורתי כלפי הסביבה אלא גם כלפי עצמנו.

10. פנו זמן ליצרתיות. 

נכון שאנשים יצירתיים עושים זאת כל יום כלאחר יד אך הרוב הגדול (אם ברצונו להיות יצירתי יותר) צריך באופן מודע להתאמץ לראות את העולם בדרך שונה מזו בה הורגלנו. זו מחוייבות הדורשת זמן ומאמץ גם יחד אבל אלו זמן ומאמץ המושקעים במקום הנכון.

פאנל נגישות