הטעויות ש״תוקעות״ לנו את הדיאטה

טעויות בסיסיות בתזונה שלנו עלולות לגרום למצב המתסכל בו מטרה שהצבנו (למשל חזרה למידה של הג’ינס האהוב עלי), הולכת ומתרחקת מאיתנו. אז אם, על אף הדיאטה שאימצתם, אתם עדיין תקועים עם המשקל שאינו זז או שחוויתם ירידה משמחת ומיד אחריה עליה מתסכלת- כנראה שאתם משקיעים הרבה אנרגיה בדבר הלא נכון!

כמה דוגמאות קלאסיות לטעויות, שאם נדע להימנע מהן יתכן שנשיג את מטרותינו יותר בקלות:

דילוג על ארוחת בוקר

ויתור על ארוחת בוקר יכולה להראות כדרך לחסוך בקלוריות, אבל בסופו של דבר הויתור הזה יגרור תחושת רעב לא יציבה במהלך היום כולו משום שגזרנו על הגוף שלנו צום שהתמשך עוד משעות הלילה, צום שאינו רצוי כלל לגוף שלנו כאשר הוא מתחיל יום חדש של פעילות. התוצאה תהיה לרוב ”מחטפ” אכילה לא מאוזנת במשרד במשך היום והעמסת יתר על הצלחת שלנו בארוחת הצהריים אליה נגיע מורעבים קשות. כל זה יגמר בעליה יפה של מספר הקלוריות היומיות שלנו ולא ממש יועיל לשמירה על הדיאטה.

ארוחת בוקר המכילה חלבונים ופחמימות מורכבות עשירות בסיבים תזונתיים לא רק שתספק לנו את האנרגיה הדרושה לתפקוד אופטימלי במהלך היום אלא שגם תקטין את רמת הרעב שלנו לאורך היום.
מחקרים רבים מוכיחים שוב ושוב כי אנשים המקפידים לאכול ארוחת בוקר הינם בעלי סיכוי גבוה יותר לשמור על משקל גוף תקין לאורך זמן.

דיאטות בזק

על האסון הזה מתרחש בדר”כ כשאנחנו נזכרים ברגע האחרון, שאנחנו חייבים לרדת במשקל לפני ארוע חשוב כלשהוא. אגב, הארוע יכול להיות גם האביב שמזכיר לנו שהספירה לאחור למדידת הביקיני החלה בזמן שאנחנו נמנמנו בתוך קערת עוגיות מול הטלויזיה.

הו אז מיד נחפש את הדיאטת הבזק הראשונה המזדמנת לנו, מבטיחה ניסים ונפלאות ומתבססת על אכילת תפוח וחצי כל היום או דיאטות מרק הכרוב על נגזרותיהן השונות. מדובר בדיאטות שלרוב מקצצות את כמות הקלוריות היומית שלנו מתחת ל 1000 קלוריות ליום ואכן בשלב הראשון הקילוגרמים נושרים מאיתנו. אבל….! אכילה כל כך חסכונית בקלוריות גורמת למטבוליזם שלנו להאט מאוד ואז כאשר תסתיים הדיאטה הנוכחית (כי מי יכול להמשיך לאכול ככה לאורך זמן?), אנחנו מוצאים את עצמנו עם גוף ששורף הרבה פחות קלוריות ביום, כאשר השלב הבא יהיה כמובן החזרת כל הקלוגרמים שנפטרנו מהם, פלוס תוספת יפה.

דל שומן או דל קלוריות?

מוצרים דלי שומן יכולים לשחק תפקיד חשוב בדיאטה שלנו. רק שכדאי מאוד לזכור ש’דל- שומן’ אינו אומר בהכרח דל קלוריות ולכן יוצר בעיה אמיתית כשאנחנו חושבים שאפשר לאכול ממוצרים אלו עוד ועוד בלי חשבון.
אם תעמיסו על הצלחת שלכם כמה וכמה פרוסות של עוגה דלת שומן, יתכן מאוד שבספירה הסופית – אכלתם יותר קלוריות מאשר לו הייתם אוכלים פרוסה אחת של עוגה רגילה (סיכוי סביר שגם הייתם נהנים יותר מהטעם…).
אם אתם באמת רוצים לדעת כמה קלוריות צרכתם, אי אפשר להסתפק בידיעה שהמוצר דל שומן- כדאי לבדוק בתווית שעל המוצר: כמה שומן, סוכר וסך כל קלוריות אנחנו באמת אוכלים. בהחלט יכול להיות מצב של מוצר שכמות השומנים בו קטנה אך כמו הסוכר בו גדולה והנה קיבלנו מלכודת קלאסית לדיאטה המושקעת שלנו.

”מחטפים”

יתכן שאתם סופרים בקפידה את הקלוריות שבכל ארוחה וארוחה, אבל מה עם הנישנושים שבין הארוחות? קערת הבייגלה שנשארה על השולחן בסלון, פרוסת העוגה בעבודה והטעימות של הגלידה של הילדים (שלא לדבר על זה שאנחנו חייבות לסיים את השאריות שלהם…). כל אלו מצטברים להם במהלך היום ויכולים לחבל קשות בדיאטה שלנו.
אז כדאי לזכור שגם אם זה בין הארוחות/בעמידה ליד המקרר/ תוך כדי רכילות ליד מכונת הקפה במשרד – זה עדיין נספר על ידי הגוף שלנו אז כדאי שיספר על ידינו בסיכום הקלוריות היומי. נסו להסתובב כמה ימים עם דף בכיס ורישמו כל (אבל כל!) דבר שנכנס לפה. אתם תראו איך הדברים הקטנים שבדר”כ לא שמים לב אליהם, יכולים להוסיף כמה מאות קלוריות ביום.

טאבו על חטיפים

בזמן שאכילת חטיפים בהיסח הדעת יכולה לרפד לנו את המותניים, אכילה מבוקרת של חטיפים תעשה בדיוק את ההיפך לשמחתינו.

אנשים המחלקים את התזונה היומית שלהם לכמה ארוחות קטנות וחטיפים בריאים בינהן יוכלו ביתר קלות לשלוט בתחושת הרעב שלהם ואף לרדת במשקל במידת הצורך.

חטיפים עשירים בחלבון, סיבים תזונתיים ודלים בשומן- עוזרים לשמור את קצב המטבוליזם שלנו בהילוך גבוה. למשל: שקדים עם יוגורט 0% או חטיף אנרגיה דל שומן המכיל גם פחמימות מדגנים מלאים וגם חלבון יכולים להיות פיתרון נהדר.

שתייה מועטת מידי של מים

אחד ממכשולי הדיאטה שיותר פשוט לטפל בהם היא שתייה מועטת מידי של מים. המים חיוניים לשריפת קלוריות. כאשר אנחנו צורכים מעט מידי מים, המטבוליזם שלנו ”זוחל” וזה אומר איבוד משקל איטי יותר.
מחקרים הראו כי אדם בוגר השותה 8 כוסות ומעלה של מים ביום שורף יותר קלוריות מאדם בעל אותם נתונים השותה פחות.

נסו להוסיף כוס מים נוספת לכל ארוחה ובאופן כללי כדאי שיהיה לכם תמיד בקבוק מים על שולחן העבודה מול העינים.

שתיית קלוריות

בזמן שאנחנו מאוד עסוקים בספירת הקלוריות שאנחנו אוכלים יש נטייה לפספס את הקלוריות שאנחנו שותים. זו טעות בהתחשב בעובדה שחלק ממשקאות הקפה המפונפנים (כמו אייס קפה למשל) והמשקאות האלכוהוליים – יכולים להכיל מעל 500 קלוריות.

גם כמות הקלוריות במיצים טבעיים ומשקאות מוגזים (שאינם דיאטטיים) יכולה להצטבר למספר יפה שלא ממש עוזר לנו בתהליך הדיאטה. תוסיפו לזה את העובדה, כי לא רק שצרכנו המון קלוריות, אלא שגם קלוריות אלו לא באמת גרמו לנו לשובע ולכן לא הפחיתו את כמות האוכל שנצרוך באותו יום.

להישקל כל יום

שקילה יומיומית הינה מתכונת בטוחה לתסכול, אכזבה ואינפורמציה שלא באמת מסייעת להצלחת הדיאטה שלנו.
עדיף להסתמך על דיאטה מאוזנת, ארוכת טווח ומבוקרת עם שקילה חד שבועית שתתרחש תמיד באותו יום ובאותה שעה, כדי לקבל מידע שבאמת יכול לעזור לנו ולשקף את מצב הדיאטה שלנו.

בשקילה יומיומית, סביר מאוד שיהיו ירידות ועליות קלות מידי יום, הנובעות למשל מכמות נוזלים שהגוף אגר ביום מסויים יותר מאשר ביום אחר.

זה עלול להיות מאוד מתסכל ולרפות את ידנו בתהליך. לכן עדיף לראות את הסיכום השבועי של ההמאמץ שלנו – שקילה חד שבועית תשקף לנו יותר מה באמת הניב המאמץ שלנו בשבוע האחרון.

הצבת מטרות לא ראליות

להגיד לעצמנו שאנחנו רוצים להוריד קלוגרמים רבים בזמן קצר מידי הוא מתכון לכישלון ואכזבה.
במקרים כאלו, במקום לחגוג את 2-4 קילוגרם שירדתי החודש (קצב ירידה סביר ביותר), נחוש תסכול ואכזבה מכך שלא ירדנו 8-10 קילוגרם כפי שהבטחנו לעצמנו. תיסכול שרק ירפה את ידנו ויחבל בדיאטה שלנו במקום לעודד ולחזק אותנו.
מטרה סבירה הינה חיונית להצלחה שלנו בתהליך הדיאטה ואם אינכם בטוחים מהי מטרה סבירה – כדאי להתייעץ עם דיאטנ/ית.

ויתור על פעילות גופנית

כשאתם מוותרים על פעילות גופנית במהלך הדיאטה , אתם למעשה מטילים את כל העומס והאחריות לירידה במשקל רק על התזונה עצמה.

לעומת זאת, אם כן תעסקו בפעילות גופנית – תוכלו לאכול יותר ועדיין לרדת במשקל.

הסוד הוא למצוא פעילות שאנחנו נהנים ממנה! (ואל תגידו לי אנחנו לא נהנים מפעילות לפני שניסיתם את כל האופציות המרובות הקיימות היום…). אם ריצה נראית לכם מעייפת ונוראית, אפשר לעשות אימון של הליכה בקצב מהיר ואם לא הליכה אז אפשר לשחות או לרקוד (מישהו אמר זומבה?…) או לעשות קיקבוקס או לרכב על אופניים. אם תרגילי חיזוק בחדר הכושר עם משקולות פחות מדברים אליכם – נסו שעורי חיזוק בסטודיו , או בפארק או שעורי פילאטיס או יוגה או ….. אני יכולה להמשיך עד אינסוף … עד שתמצאו את הפעילות שעושה לכם טוב! ובמקרה הכי גרוע אם אתם ממש מתעקשים לא להנות מהפעילות אז תמצאו פעילות שאתם ממש נהנים מהתחושה שאחריה wink

בהצלחה!!!

פאנל נגישות