בדיקת סף חומצת חלב

אני אוהבת הוכחות על הנייר ואם זה בא עם נוסחא כלשהיא אז בכלל אני נמסה. מה לעשות, בוגרת מגמה ריאלית בתיכון – כנראה שהצורך בהוכחות מדעיות כבר מוטבע בי עמוק מידי.

אז ארזתי את עצמי בטייץ ונעלי ריצה ושמתי פעמיי לכיוון מכון וינגייט, למרכז לרפואת ספורט ולמחקר שם פגש אותי מולי אפשטיין, פיזיולוג של המאמץ וראש המדור לשרותים מדעיים.

הבדיקות אותן הגעתי לבצע הינן במסגרת שירות חדש לרצים המכונה ,WinePace הכולל מבדק סף חומצת חלב וייעוץ פיזיולוגי העוסק בעיקר בתכנון ובהמלצה לבניית קצב הריצה באזורי האימון השונים, למשל: קצב ריצה בריצות קלות, קצב לריצות טמפו, קצב התחרות המומלץ לחצי מרתון ולמרתון וכן הקצבים המומלצים לתכני אימון נוספים.

הרעיון העומד מאחורי הבדיקות והייעוץ הוא: לכוון את הרצים, מקצוענים וחובבים כאחד, לקצבי הריצה הנכונים עבורם במטרה להגיע להשגים טובים יותר באימונים ובמרוצים ובאופן כללי לכוון את המתאמן ל”אזורים” הנכונים עבורו לאימון בריא יותר ואפקטיבי יותר.

דבר ראשון שנדרשתי לעשות היה למלא שאלון רפואי. באופן לא מוסבר, על אף היותי בריאה כמו עדר שוורים באחו, שאלון רפואי תמיד מכניס אותי ללחץ. אולי זה קשור לרשימת המחלות המופיעה שם, שרק בגלל השם שלהן נשמעות כמו משהו שאפשר למות ממנו נורא מהר.

בכל אופן את השלב הזה צלחתי בהצלחה רבה בעיקר אחרי שד”ר שבינר עבר על הדפים ואישר לי את חשדותיי: אני אכן הולכת למות, אבל בעוד הרבה מאוד שנים.

נשמתי לרווחה וירדתי לקומה התחתונה, למעבדה לפיזיולוגיה, בכדי לבצע את בדיקת “פרופיל חומצת החלב” שלי. בדרך כלל אין לי בעיה עם הפרופיל שלי אבל הפעם חשתי בהתרגשות קלה… בכל זאת מדובר בבדיקה שתנבא את קצת ריצת המרתון הראשון בחיי.

במעבדה חיכתה לי, עליזה, טכנאית הארגומטריה שמיד השרתה עלי אווירה קלילה ונעימה תוך כדי שהיא מחברת אותי להרבה מאוד כבלים המחוברים ישירות מהגוף שלי למוניטור בזמן שאני רצה על המסילה. מיד אחריה הצטרף אלינו מולי אפשטיין מצוייד במחטים קטנות וחיוך גדול….

כאן אני חייבת לעצור רגע ולהודות שאני די חרדה ממחטים, או ליתר דיוק ממחטים שדוקרות אותי, אבל במקרה הזה מדובר במחט כ”כ קטנה עד שכמעט ואינה מורגשת כלל.

הסיבה לדקירות היא לבדוק את הצטברות חומצת החלב בדם בכל פעם שרמת המאמץ עולה, כלומר בכל פעם שמהירות הריצה עולה.

בתום הבדיקה, לאחר מקלחת מרעננת התיישבתי במשרדו של מולי אפשטיין, בכדי לשמוע את תוצאות הבדיקה וללמוד דבר או שניים על הקצב בו ארוץ את המרתון שלי.

את התוצאות מקבלים באופן מאוד מפורט, המחולק לגרפים וטבלאות אשר מראות באופן ברור ומדעי את תוצאות הבדיקה ואת ניבוי קצב הריצה המתאים לי באזורי מאמץ השונים, הן באימונים והן במרתון עצמו.

היה מאוד מעניין לראות את החיבור בין התחושות הסובייקטיביות שלי לתוצאות האובייקטיביות של הבדיקה והתוצאות בהחלט אישרו את התחושות שלי במהלך האימונים.

נכון שאין שני לתחושה הפיזית שלנו בזמן הריצה עצמה ובעת מרוץ, אך עם כל ההתרגשות והאדרנלין, יכולות גם להיות הרבה הפתעות. לתחושתי הבדיקות שביצעתי הוסיפו רבות לתחושת הביטחון שלי כשאני ניצבת כיום 3 שבועות לפני אתגר המרתון הראשון בחיי! שמחתי להיווכח בעודי ניצבת מול חוויה עוצמתית ולא פשוטה שכזו שגם המדע עומד יחד איתי על קו הזינוק.

ענת הראל

פאנל נגישות